لپ تاپ خود را با نوشابه روشن کنيد!
نوشته شده توسط : توحید یوسف زاده

گروهي از دانشمندان آمريکايي اولين پيل سوختي ويژه را که از قند نوشابه هاي گازدار و يا روغن آشپزخانه برق توليد مي کند براي استفاده در لپ تاپها و تلفنهاي همراه توسعه دادند.


به گزارش خبرگزاري مهر، محققان دانشگاه سنت لوئيس که نتايج تحقيقات خود را در اجلاس سالانه انجمن شيمي آمريکا در بوستون ارائه کردند به اين پيل سوختي نوآورانه دست يافتند.

 

اين دانشمندان براي ساخت اين پيل جديد از ميتوکندريها استفاده کردند. ميتوکندريها به عنوان مراکز الکتريکي سلولها شناخته مي شوند. اين اندامکهاي ويژه، کالريهاي غذا را به انرژي شيميايي تبديل مي کنند.

ميتوکندريها براي انجام اين فرايند از ترکيبي که در طول هضم قندها و چربيها تشکيل مي شود براي سنتز ماده ديگري به نام ATP (آندنوزين تري فسفات) استفاده مي کنند و تا زماني که بدن به انرژي نياز نداشته باشد آن را ذخيره مي کنند.

همه روزه ميتوکندريهاي يک فرد ATP برابر با وزن خود فرد را توليد و بازيافت مي کنند. به اعتقاد دانشمندان، امکان استفاده از اين سيستم براي توليد انرژي برپايه قندها و چربيها و ساخت پيلهاي تامين کننده انرژي تلفنهاي همراه و لپ تاپها وجود دارد.

اين محققان به منظور تائيد تئوري خود، يک پيل سوختي زيستي (Bio Fuel Cell) ويژه را ايجاد کردند. پيلهاي سوختي به دستگاههايي گفته مي شود که برق را از انرژي شيميايي يک سوخت (هيدروژن، گاز طبيعي، الکل و اکسيژن) توليد مي کنند.

در اين پيل سوختي زيستي يک لايه نازک ميتوکندري بين دو الکترود قرار گرفت و برق را از قند موجود در آب ميوه ها و نوشابه هاي گازدار و يا روغن آشپزخانه توليد کرد.

براساس گزارش tce today، اين محققان در اين خصوص اظهار داشتند: "اين دستگاهها از پتانسيل بالايي براي جايگزيني با باتريهاي موبايل قابل شارژ در بسياري از دستگاههاي الکترونيکي برخوردارند."




:: بازدید از این مطلب : 592
|
امتیاز مطلب : 83
|
تعداد امتیازدهندگان : 28
|
مجموع امتیاز : 28
تاریخ انتشار : 27 / 6 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: